Początek wiosny to okres, w którym hotele i pensjonaty intensywnie przygotowują się do nadchodzącego sezonu.
Na sprzątanie hotelu składa się wiele czynności. Działania te, to zarówno kompleksowe utrzymanie czystości na obiekcie, jak również czyszczenie i doczyszczanie specjalistyczne różnego rodzaju powierzchni. Pierwsze dni wiosny są czasem o dużym znaczeniu strategicznym – od tego, jak przygotowany zostanie obiekt, będzie zależeć to, czy goście którzy przyjadą na Święta Wielkanocne i Majówkę powrócą latem.
Profesjonalne sprzątanie hoteli powinno być kompleksowe
Jesteśmy firmą z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży czystości. Dzięki temu możemy jednoznacznie stwierdzić, że czystość jest wartością, która w wielkim stopniu przekłada się na komercyjny sukces danego miejsca. Jak pokazują badania psychologów, Klient już w ciągu pierwszych 10 sekund po przyjeździe jest w stanie ocenić, czy dany obiekt jest odpowiednio przygotowany pod kątem porządku i czy ma ochotę w nim pozostać na dłużej. Sprzątanie wykonywane według harmonogramu i planu jest również gwarancją bezpieczeństwa higienicznego gości. Jest to obecnie jedno z najistotniejszych kryteriów, jakim posługują się oni w ocenie obiektu.
Profesjonalne sprzątanie hoteli powinno być holistyczne, przemyślane i obejmować:
- codzienne utrzymanie czystości w pokojach hotelowych, korytarzach, windach, holach, lobby, zapleczu konferencyjnym i rekreacyjnym oraz otoczeniu budynku,
- prace ogrodnicze, pielęgnacja zieleni,
- czyszczenie gruntowne i regularne wykonywanie sprzątania okresowego,
- sprzątanie specjalistyczne m.in. ciągów wentylacyjnych, zaplecza gastronomicznego, przeszkleń, wykładzin i tapicerek,
- dezynfekcję powierzchni,
- bieżące zaopatrywanie obiektu w środki higieniczne i środki czystości.
Codzienne sprzątanie hotelu i utrzymanie czystości
Tworząc skuteczny harmonogram codziennego sprzątania hotelu należy najpierw stworzyć kompleksowy plan higieny, który będzie stanowił podstawę wszystkich działań. Jego tworzenie powinno rozpocząć się dokonaniem diagnozy potrzeb i uwarunkowań charakterystycznych dla danego miejsca oraz dobraniem właściwych rozwiązań i środków czystości. To zrozumiałe, że inna będzie specyfika kilkupokojowego, górskiego pensjonatu, a inna w przypadku dużego obiektu hotelarskiego, z restauracją, salami konferencyjnymi i SPA. Każdorazowo nacisk musi zostać położony na sprawne (ale również dyskretne!) usuwanie zabrudzeń, dezynfekcję pomieszczeń i uzupełnianie środków higienicznych. Prawidłowo skonstruowany plan higieny pozwala uniknąć chaosu w działaniach oraz uniknąć dodatkowych wydatków. Przełoży się przede wszystkim na satysfakcję i opinię wystawioną przez gości.
W obiektach o większej kubaturze i bardziej rozbudowanym charakterze, sprzątanie hotelu (codzienne) musi iść w parze z odpowiednim przeszkoleniem personelu sprzątającego – w grę wchodzą wtedy zróżnicowane powierzchnie, które wymagają precyzyjnie dopasowanych środków chemicznych.
Specjalistyczne sprzątanie hotelu i sprzątanie gruntowne
Sprzątanie specjalistyczne jest niezbędne dla właściwego przygotowania obiektu do najważniejszych miesięcy w roku. Po okresie zimowym potrzebne są m.in.:
- doczyszczanie elewacji,
- czyszczenie kostki brukowej i rynien,
- czyszczenie przewodów wentylacyjnych,
- mycie okien i przeszkleń,
- czyszczenie i konserwacja posadzek,
- pranie i impregnacja wykładzin, tapicerek,
- dezynfekcja,
- doczyszczanie specyficznych powierzchni (basen, maty w siłowni itp.).
Sprzątanie specjalistyczne i sprzątanie gruntowne wymagają swobodnego i pełnego dostępu do czyszczonych powierzchni. Dla obiektów hotelarskich oznacza to chociażby możliwość wyprania wykładziny w całym obiekcie lub tapicerki wszystkich krzeseł, które są użytkowane.
Warto zauważyć, że czyszczenie gruntowne w hotelu jest bezpośrednio powiązane z impregnacją i konserwacją doczyszczanych powierzchni. W przypadku sprzątania specjalistycznego trzeba pamiętać, że związane jest ono z zastosowaniem profesjonalnego sprzętu (np. podnośników, urządzeń do czyszczenia kostki brukowej) oraz często silnej chemii.
Dezynfekcja hotelu, pomieszczeń i pokoi hotelowych
Dezynfekcja oznacza zlikwidowanie blisko 100% zarazków i drobnoustrojów na powierzchniach i przedmiotach. Do metod, które mogą być zastosowane należą: dezynfekcja alkoholowa i bezalkoholowa powierzchni, dezynfekcja metodą zamgławiania, dezynfekcja poprzez ozonowanie. Metoda powinna zostać dobrana dokładnie do rodzaju pomieszczenia i występujących w nim powierzchni. Dobrze przeprowadzona dezynfekcja pozwala na usunięcie i neutralizację nie tylko bakterii i wirusów ale także grzybów.
Bieżące badania pokazują jasno, że Polacy wciąż (i to się raczej nie zmieni) przywiązują bardzo dużą wagę do tego, czy pokoje hotelowe i inne przestrzenie w budynku hotelowym zostały profesjonalnie zdezynfekowane przed ich przyjazdem. Warto więc, po przeprowadzeniu tej czynności możliwie szeroko pochwalić się bezpieczeństwem panujących w obiekcie.
Profesjonalne środki czystości dla hoteli
Dobór odpowiednich środków czystości jest kwestią kluczową dla zapewnienia pożądanego poziomu porządku i higieny w obiekcie wypoczynkowym. Przyglądając się ich podziałowi można zauważyć, że odzwierciedla on charakter pomieszczeń, w których są stosowane.
W pokojach hotelowych sprawdzą się przede wszystkim płyny do mycia i dezynfekcji powierzchni wodoodpornych. Również płyny do czyszczenia sanitariatów, płyny do szyb i szkła, płyny do usuwania kamienia i rdzy. Przydadzą się odświeżacze powietrza i neutralizatory zapachu.
Potrzebne są również środki do codziennego mycia kabin prysznicowych, umywalek, pisuarów. W tych miejscach należy również sięgnąć po preparaty oparte na alkoholach, likwidujące grzyby i drożdżaki odpowiadające za charakterystyczny, przykry zapach.
Do szybkiego usuwania mniej opornych plam z wykładzin i hotelowych tekstyliów przydadzą się środki odplamiające w spreju lub żelu. Ich zadaniem będzie poradzić sobie z plamami z substancji najczęściej spotykanych w pokojach hotelowych. Należą do nich: kawa, herbata, barwione napoje, alkohol oraz zaschnięte pozostałości jedzenia i gumy do żucia.
Kompleksowe utrzymanie czystości w hotelu – zadanie dla profesjonalnej firmy
Od kilkunastu lat firma PON-PRAN świadczy profesjonalne usługi sprzątania obiektów hotelarskich oraz zapewnia dostawy środków czystości (chemii profesjonalnej i gospodarczej), worków na odpady, artykułów higienicznych, środków BHP dla branży HORECA.
Skorzystaj z naszych usług i doświadczenia: